WELCOME TO PERAK.

WELCOME TO PERAK.
EMAIL: snttperak@gmail.com FB SILVERNET TRAVEL & TOURS (M`SIA ) SDN BHD. BOG: holidaysandleisure.blogspot.com visitperak.blogspot.com. TEL.605-3215680 / 6013-5971831.

Sunday 23 October 2011

' KEBUN ' -Kg Juang / Mukim Sungai Raia / Kg. Kepayang / Spg. Pulai.

Assalammualaikum dan selamat bertemu kembali.

Semalam 23/ 10/ 2011 saya bersama keluarga bersantai hujung minggu di KEBUN. Tempat  yang dimiliki oleh sahabat saya Puan Seri beserta suaminya Dato Seri ( panggilan nickname saya untuk mereka ).Tanah milik peribadi yang diusahakan mereka untuk pengunjung datang berehat dan santai didalam suasana alam semulajadi. Truly Nature....Wah...saya tak sangka masih ada nature dikawasan ini. Lokasinya...dari Simpang Pulai menuju ke Cameron Highland kira-kira 9 km. jauhnya.
Rumah yang dibina dari bahan bahan yang terpakai - batang kelapa , kayu hutan dan juga batu sungai dan dikelilinggi oleh air sungai.. Sangat mendamaikan. Terdapat tanaman pokok kantan / temu /pucuk kadok /pokok sireh / kunyit / serai dan beberapa tanaman herbal. Jauh sedikit dipendalam masih terdapat pokok getah.Ha......tunggu apa lagi..mari kita pergi menoreh.!!!!!! Terdapat juga perkampungan orang Asli yang di panggil orang Juang.
Badan terasa sangat segar selepas bermandi manda di sungai yang mengalir disekeliling kebun ini. Lepas itu  dijamu pula dengan kopi panas / pengat pisang dan kueh kueh tempatan yang disediakan olih Puan Seri saya.
Sayangnya saya tidak bermalam disana......

Pada awalnya tempat ini hanya tempat percutian sekeluarga.....Agaknya Puan Seri saya ni dah jemu tinggal dikota .....Past five years  puan Seri telah mula promosikan tempat ini tetapi bukan sungguh sungguh just for her hobby. Yang saya salute dengan Puan Seri saya ni..dia sanggup masak untuk pengunjung tanpa ada pembantu. Padahal kalau dirumah ibubapanya...sentiasa dilayan oleh orang gaji........
  • Menu pagi ; Nasi goreng ulam-ulam atau nasi lemak / bihun goreng/ teh atau kopi berserta fruits.
  • Menu Tengahari ; Masakan selera kampung dan ikan bakar cicah air asam.
  • Menu petang :     Kopi.teh dan kueh tempatan.
  • Menu malam ;     Barbaque.

Tapi awas... disini memang Nature giler.... tidak ada electrik . Pada malam digunakan pelita dan panjut yang dipasang sepanjang jalan dan luar rumah. Dalam rumah lampu pelita yang dipasang didalam glass jar...cantik memang cantik pada waktu malam.
Untuk menyambut  VISIT PERAK 2012..Puan Seri berjanji akan upgrade tempat ini dengan lebih baik lagi dan sekarang beliau sedang menanam kembali bunga-bungaan.
Puan Seri mempunyai visi yang tinggi dan dengan minatnya terhadap alam semula jadi saya yakin beliau akan berjaya menjadikan tempat ini sebagai satu lokasi  tarikan pelancung dimasa akan datang.
Disini juga boleh dijadikan lokasi untuk makan tengahari  kepada sesiapa yang sukakan suasana nature.
Kalau di Medan mereka mempunyai Simpang Tiga dan diBandung pula ada Kg Daun untuk pengunjung menjamu selera apabila berkunjung kesana yang berkonsepkan lebih kurang serupa. Didalam hutan dan ada air terjun dan berpondok kayu./......so kawan kawan bantu saya untuk jadikan KEBUN ini sebagai destinasi pelancong  singgah makan jika mereka berkunjung ke Perak. Lagi bagus kalau mereka menginap sekali.
Mari ikut saya menerokai tempat ini....Contact saya kalau nak ikut...605-3215680 / 6013-5971831.

Nota; Rumah di KEBUN ini untuk disewa. Boleh disewa mengikut pakej beserta makan atau hanya untuk penginapan saja...masak sendiri.Tempat ini selalu dikunjungi oleh Mat Saleh kerana mereka sukakan adventure and nature
KITA BILA LAGI ?????

Sehingga saya menulis lagi.Jaga Diri..
DARI NAJ.....

No comments:

Post a Comment